Jesus Christ en omgang.
Fik en billet til Jesus Christ
Superstar på Göta Lejon i Stockholm af nogle søde venner.
Denne version er i svensk oversættelse and starring Ola Salo fra The Ark. Og jeg kan lige så godt sige det som det er: Det havde han virkelig ikke
behøvet.
Dels fordi det virkelig er svært at oversætte ordene fra en
kendt og klassisk forestilling som Lloyd Webbers store rockspektakel uden at
det bliver plat og uden at ordene bliver mindre vedkommende i stedet for komme
helt ind i hjertet.
Dels fordi Ola Salo simpelthen ikke er god som Jesus;
hverken sangmæssigt eller som karakter. Hans
Jesus er en fesen, lille feminin fyr, som gerne vil synge høje rockskrig, men i
ni af ti gange ender i let falset. Hvilket bare understreger det fesne og
feminine. Og selvom han grædende og indsmurt i blod hænger på et kors og råber
om hjælp, så tror jeg ikke på det.
I programmet kan man oven i købet læse, at produktionen
både har ansat en acting coach og en sangfortolker. Jeg håber, disse to damer
ikke har lavet andet end at ryge smøger, for fortolkning og skuespilleriet har
man allerede set på DVD’er og CD’er fra tidligere opsætninger.
Okay. Altså. Uden at gå helt i smådetajler, så har
instruktør Ronny Danielsson lavet en version, hvor alle disciple er bøsser, som
iført militæragtigt lædertøj (endda med patronbælter) rager rundt på hinandens
overkroppe, snaver i hjørnerne og vrikker med hofterne. Men de er aldrig i
krig. Eller virker rigtig engagerede eller kede af det med Jesus til sidst.
Scenografisk har man valgt et ”nedlagt lagerhus”-tema,
hvilket havde holdt sammen med læderbøsserne, hvis det ikke havde været fordi
at folkmængde og kvinder var iført (traditionelt) sandfarvet sækketøj og
tørklæder over håret på bedste krybbespilsfacon. Og så skal de hele tiden kaste
med noget; papir, glimmer, pengesedler. Oftest uden grund. Jeg mener, en vred
pøbel plejer vel ikke at kaste med hvid konfetti imens de råber at nogen skal
korsfæstes..
Gunilla Backman spiller Maria Magdalene, som her åbenbart er Jesus mor. Både i spil
og sang er hun betydeligt ældre og mere moden end både Jesus og disciplene, hvilket kan være
et bevidst valg, men at dømme efter hendes Sandra Dee-kostume ikke er tilfældet.
Givetvis synger Gunilla Backman dejligt, men hun passer på ingen måde i rollen som en ung, forførende og lidt fortabt luder.
Et af forestillingens lyspunkter er Patrik Matinsson
som Judas, der med langt elverhår og læderbukser med snørrer i siden, synger
både overbevisende og med voldsom frustration over at hans store kærlighed er
faldet i armene på en ældre dame og har mistet jordforbindelsen.
Et andet højdepunkt er Pontius Pilatus, spillet og sunget
til perfektion af den menneskelige version af Disneyskurken Professor Ratigan Fred Johanson. Men hans voldsomt dybtrungene stemme og mildest talt uhyggelige tilstedeværelse,
er der ingen i salen der ikke forstår hans tvivl og hans vrede. Det eneste
problem med ham er, at alle andre på scene blegner ved siden af ham.
Ja. I småtingsafdelingen kan man jo synes at et så etableret
teater med en billetpris på 600 kr. pr hårde stol kunne ordne noget bedre lyd
og et program, der ikke smitter af på fingrene.
Jeg takker for gaven! Det var en hyggelig dag, men mest på
grund af selskabet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar